Sejlads

Linjefaget Sejlads på vores efterskole giver dig en smagsprøve på livet til søs. Uanset om du er nybegynder og skal lære at sejle eller erfaren kapsejler, vil du få en oplevelse for livet, når du og dine efterskolekammerater begiver jer ud på vandet.

#KERTEMINDESEJLADS

Lær at sejle sejlbåd på vores efterskole med sejlads

Har du endnu ikke prøvet at stå langt ude på havet, mærket suset i kinderne og føle kammeratskabet på en båd, så skal du gøre dig selv den tjeneste at melde dig til linjefaget sejlads på vores efterskole!

Undervisningen i Sejlads finder sted i første linjefagsperiode, hvor vind og vejr endnu er med os. Hver time starter med, at vi sammen cykler til havnen, rigger bådene til, gennemgår vind- og vejrforhold og sejler ud. Det betyder, at vi tilbringer så meget tid som muligt ude på vandet, hvor det er sjovest at være!

Du kommer bl.a. til at lære:

• Oprigning
  • Havnemanøvrer
  • Vendinger
  • Mand-over-bord-manøvre
  • Knob og stik

Vi sætter løbende fokus på teorien og gennemgår typisk teoretiske elementer, imens vi er på vandet. Du behøver ikke at kende eller kunne alle de rigtige “sejlsports-begreber” og regler. Det skal du nok lære hen ad vejen.

Du bliver f.eks. klogere på:

• Søsikkerhed
  • Benævnelser på båden
  • Kompasforståelse
  • Vigeregler
  • Vind og trimning af sejl

Vi har naturligvis udarbejdet sikkerhedsinstrukser efter Søfartsstyrelsens retningslinjer.

Tæt samarbejde med Kerteminde sejlklub

På vores efterskole med sejlads får du praktisk undervisning krydret med relevant teori, masser af timer til søs, og sikkerheden er selvfølgelig i top! Vi har et tæt samarbejde med Kerteminde Sejlklub og sejler i sejlklubbens moderne H-både.

På hver båd er der plads til 3-4 elever og en instruktør. Du kommer til at prøve kræfter med de mange forskellige opgaver, der er til søs – og du får både chancen for at trimme sejl og agere styrmand.

Store oplevelser venter på vores sejlads efterskole på Fyn

Vælger du at kaste dig ud sejlads på Kerteminde Efterskole, venter der dig mange fede oplevelser på og ved vandet.

I løbet af linjefagsperioden har vi blandt andet to linjedage, hvor vi er ude på vandet hele dagen, hvis vejret tillader det. Desuden er linjefaget sprængfyldt med andre sjove aktiviteter. Tidligere har vi for eksempel besøgt Søfartsmuseet, ligesom vi elsker at sejle lange ture, arrangere kapsejlads og meget andet.

Vi sejler ud i al slags vejr – så længe det er sikkert – så glæd dig til virkelig at opleve naturen og alt det, den har at byde på!

Får du blod på tanden og lyst til endnu mere sejlads, vil du være godt klædt på til senere at tage en Duelighedsprøve og få dit Duelighedsbevis, når du har været elev på vores sejlads-linje.

Vi ses på havnen!

Nysgerrig på sejlads på efterskole? Så ring og hør mere på telefon 65 32 17 75, kig forbi til en af vores besøgsdage – eller tilmeld dig som elev.